Intensivt, tätt, snabbt och viss bilkontakt. Crosskarten är fylld av action.

Så går det till

Här tävlar damer och herrar på lika villkor. Crosskart avgörs genom kvaltävlingar, semifinaler och en final där först i mål vinner. Crosskart körs på poäng och tävlingen genomförs med tre kvalheat, semifinal och final.

Fakta

Förarens jobb är att framföra bilen så snabbt som möjligt från start till mål utan att äventyra säkerheten eller skaffa sig fördelar genom att regelvidrigt ta sig förbi andra ekipage. Bilen har en skyddsbur för att klara tuffa smällar och avåkningar. Föraren bär hjälm.

En crosskart förmedlar känslan av att verkligen ha ett hjul i varje hörn, däremellan finns en stötsäker rörramskonstruktion och ovanpå den en plastkaross som bidrar till att föraren sitter väl skyddad. Det kan behövas eftersom crosskart är en snabb och ettrig körupplevelse. Under huven på en crosskart sitter tvåtakts mc-motorer på 85cc, 125 cc eller på 250 cc, alternativt 650 cc, och fyrtakt samt den nyaste klassen Xtreme. Dessutom finns sexväxlad låda, koppling, broms och fjädrar runt om. Alla är bakhjulsdrivna med stel axel, vilket gör att föraren måste sladda sig igenom kurvorna. Grenen påminner mycket om rallycross, och många av tävlingarna körs på rallycross-banor. Men även backar och sprinttävlingar förekommer. Föraren bär hjälm, overall och handskar.

Visste du att…

… Sverige har internationellt duktiga förare i crosskart som vunnit nordiska mästerskap.

 

Håll koll på

Patrik Hallberg som vunnit SM i crosskart och som även kommer dubblera och köra i en av rallyklasserna.