Rallysprint tävlas i två klasser, 2 WD och 4 WD. Damer och herrar tävlar på lika villkor.

Så går det till

Sprint-SM avgörs över en sträcka som körs två gånger i kval och de snabbaste tiderna går vidare till final. I finalen körs sträckan två gånger och det är den sammanlaga tiden från de två åken som avgör vem som blir svensk mästare. Före tävlingen rekognoserar förare och kartläsare tävlingsbanan och skriver noter om vägens karaktär som sedan kartläsaren ger föraren under tävlingen.

Rallysprint och crosskart kommer att köras på samma bana vid samma tillfälle under SM-veckan. De kommer att turas om att köra sina varv.

Fakta

Alla ekipage består av en förare och en kartläsare. Förarens jobb är att framföra bilen så snabbt som möjligt från punkt A till punkt B utan att äventyra säkerheten. Kartläsaren guidar föraren genom att läsa noter om hur vägens karaktär förändras, det gör att föraren kan optimera och anpassa farten. Bilen är försedd med en skyddsbur för att klara en avåkning i hög fart. Förare och kartläsare bär hjälm och ett HNRS-skydd som sitter över axlarna och ska förhindra nackskador vid en krasch.

Visste du att…

  • Björn Waldegård var den förste som vann det officiella världsmästerskapet för förare 1979?
  • Stig Blomqvist är Sveriges senaste världsmästare i VM-seriens huvudklass? 1984 var året.
  • det körs runt 400 rallytävlingar i Sverige varje år och det finns 15 000 licensierade aktiva?
  • senast Sverige hade en världsmästare i rally var när Tom Kristensson vann junior-VM 2020.

Håll koll på

Mattias Adielsson som vunnit SM rallysprintar tidigare i SM-veckan.