Upplevelseinstitutet har på uppdrag av Riksidrottsförbundet och Malmö stad utvärderat SM-veckan sommar i Malmö. Analysen visar på ett fortsatt stort intresse och en hög turistekonomisk omsättning för evenemanget.

Det är Upplevelseinstitutet, som på uppdrag av Riksidrottsförbundet och Malmö stad, genomfört analys och utvärdering av det mediala genomslaget och de turistekonomiska effekterna för SM-veckan sommar i Malmö 2019. Utvärderingen bygger bland annat på telefonundersökningar, på plats-intervjuer och en webbenkät. Totalt genomfördes drygt 2 700 intervjuer.

SM-veckan i Malmö genererade en generell turistekonomisk omsättning på cirka 152 miljoner kronor varav den specifika turistekonomiska omsättningen för SM-veckan, den vill säga den samlade konsumtionen från besökare som haft SM-vecka som primär besöksanledning, uppgår till cirka 110 miljoner kr. SM-veckan har förekommit i närmare 3000 artiklar under perioden april-juni 2019 vilket är ett mycket stort genomslag och en bred räckvidd.

– Det var väldigt glädjande att kröna SM-veckans 10 årsjubileum i just Malmö som även arrangerade den allra första sommarveckan 2009. Då deltog 11 idrotter på programmet. Mycket har hänt på 10 år och utvärderingen av SM-veckan i Malmö är ett väldigt bra kvitto på att SM-veckan fortsatt utvecklas och är ett populärt evenemang där publiken både på plats och i tv-soffan får möjlighet att se idrotter de sällan ser, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.

Några av de viktigaste effekterna för en värdstad är, enligt den intervjustudie som genomfördes av HUI förra året, förutom ökade intäkter till näringslivet (turistekonomisk effekt) också ökad medborgar-/invånarstolthet, förbättrad lokal samverkan samt möjlighet att nå nya målgrupper.

– Med massor med aktiviteter på flera platser i stan, fyllda läktare och prova-på aktiviteter för barn sammanfattar vi SM-veckan i Malmö som ett väldigt lyckat evenemang som engagerade många Malmöbor och välkomnade besökare från hela Sverige, säger Attila Juhasz, evenemangschef, Fritidsförvaltningen, Malmö Stad.

Tittarsiffrorna för SM-veckan i Malmö låg på en hög nivå. SVT hade flera toppkvartar på närmare 400 000 tittare, med 436 000 som högsta notering.

– Resultatet visar att SM-veckan fortsatt befäster sin position som ett av Sveriges absolut mest kända och populära sportevenemang, säger Jan Olsson, rättighetschef på SVT.

SM-veckan är ett miljöcertifierat evenemang.

Nästa år arrangeras SM-veckan vinter i Luleå och Boden 25 – 31 mars 2020 och SM-veckan sommar i Halmstad 24 – 30 juni 2020

SM-veckan Malmö i siffror:

  •  Antal idrotter: 43
  • Antal utdelade guldmedaljer: 279
  •  Antal arenor/evenemangsområden: 6
  • Antal unika besökare: ca. 159 700
  • Totalt antal besökstillfällen: cirka 335 000 (varje besökare har i snitt besökt SM-veckan ca. 2,1 gånger)
  •  Antal deltagare: ca 3 500
  •  Antal funktionärer: ca 1 600
  • Antal volontärer: ca 100
  •  Antal artiklar: 3000
  • Sändningstid SVT/SVT Play: drygt 80 timmar
  • Toppnotering, antal tittare på SVT: 436 000
  • Antal SVT-personal på plats: ca 70
  • Antal ackrediterade journalister: ca 100
  • Antal programpunkter under veckan: över 150 (ink kringaktiviteter)
  • Antal seminarier på Mötesplats SM-veckan: 9
  • Antal prova-på-aktiviteter: 150
  • Antal barn som besökte prova-på-området på Ribersborg: över 3000

För mer information kontakta:

Per Bergljung
Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet
[email protected]
070-609 62 17