HEMA står för Historical European Martial Arts vilket oftast översätts till historisk europeisk kampkonst. Historisk innebär i detta fall all kampkonst med ursprung före 1950.
Så går det till
Sporten utövas i olika grenar och i varje gren använder fäktarna ett historiskt vapen såsom långsvärd, sabel, rapir eller svärd och bucklare.
Inom vapengrenarna möts två fäktare som försöker träffa varandra med hugg eller stöt, samt försvara sig själva mot motangrepp. Träff i huvud och stöt mot överkropp ger 2 poäng, alla andra träffar ger 1 poäng. Man kan även få poäng genom avväpning, genom att brotta ner motståndaren eller genom att tvinga ut den andre från ringen.
När domarna ser en träff ropar de ut det, domarna visar vilken träff de såg och poäng delas ut om minst hälften av domarna har sett träffen. Om båda fäktare får poäng i en utväxling delas endast den eventuella mellanskillnaden ut till fäktaren som fick högst poäng, vid lika poäng får båda noll.
Matchen håller på i två minuter eller tills någon når 8 poäng. Träff i huvud och stöt mot överkropp ger 2 poäng, medan alla övriga träffar ger 1 poäng. Den som träffats har en kort stund möjlighet att ta poäng genom ett efterslag, om det utdelas inom rätt tempo. Det finns en ref i mitten, samt fyra domare vid sidan, som ropar poäng när de ser en träff. Domarna visar med hjälp av flaggorna vilken träff de sett – rakt upp för en träff som ger två poäng, åt sidan för en träff som ger en poäng. Om minst två domare såg träffen utdelar reffen poäng i enlighet med detta.
Fakta
HEMA står för Historical European Martial Arts vilket oftast översätts till historisk europeisk kampkonst. Historisk innebär i detta fall all kampkonst med ursprung före 1950. Kampkonsten måste ha en levande tradition eller bevarat källmaterial.
Idag har vi tillgång till hundratals olika manualer skrivna av olika fäktmästare. De beskriver strid med en mängd olika vapen. Dessa manualer täcker en period på ca 650 år, från 1300–1950. Tolkningen av tekniker är en ständigt pågående process.
HEMA är inte att plocka upp ett vapen och sedan hitta på hur man slåss med det. Tvärtom är de olika kampsystemen, deras principer och tekniker väl definierade i det världsunika källmaterialet och det är studier av källor som lägger grunden till HEMA.