Ung som gammal tävlar sida vid sida med bilar som accelererar som en dragracingbil och har väghållning som en F1-bil.

Så fungerar det

Radiostyrd bilsport är en snabbt växande och högintensiv gren för alla åldrar. Klasserna varierar från touring och Le Mans-bilar ute på asfalt eller på nålfiltsmatta inomhus, till offroad bilar som körs utomhus på banor med ett antal spektakulära hopp. Bilarnas storlek varierar mellan de olika klasserna som dock har en sak gemensamt – tight racing med massor av adrenalin. Taktik, depåstopp och spårval samt inställningarna av exempelvis chassi och individuell fjädring gör denna sportgren spän­nande utifrån både ett tekniskt och tävlingsmässigt perspektiv.

Täv­lingsdagen startar med registrering och besiktning av bilarna så att de uppfyller kraven vad gäller teknisk specifikation, och sedan följer 2 x 7 minuter organiserad träning.

Kval: Minst fyra kvalomgångar ska köras, varje kvalheat om tio förare är 5 minuter och det gäller att köra så många varv som möjligt. Antal varv och sluttid rapporteras via da­tor som tar emot en signal från den transponder som finns monterad i respektive bil. I den totallista som upprättas efter kvalomgångarna adderas de två bästa placeringarna och förarna delas in i A-, B- och C-finaler med tio förare i varje final.

Final: Alla finaler är 5 minuter. A-finalen körs i tre omgångar och övriga finaler i en omgång (om tiden medger kan även övriga finaler köras i fler omgångar). Vinnare av respektive final får 1 poäng, tvåan får 2 poäng, trean 3 poäng osv. De bästa resultaten läggs ihop och den förare som fått lägst poängsumma koras som vinnare.

Fakta

Bilarna är eldrivna i skala 1:10 samt 1:12 och har mer inställningsmöjligheter vad gäl­ler hjulvinklar än vad som finns på en tävlingsbil i fullskala. De har individuell fjädring på alla hjulen med oljestötdämpare och möjlighet att byta fjädrar beroende på vilken karaktär man vill ha på sin bil. Naturligtvis är de även försedda med differentialer.

Visste du att

Det i Sverige finns några förare som har radiostyrd bilsport som yrke? De tillhör världseliten och åker runt om i världen på ett otal tävlingar. Naturligtvis är målet att stå högst på prispallen, men det ingår även att marknadsföra de produkter man kör.