Rallysprint tävlas i två klasser, 2 WD och 4 WD. Damer och herrar tävlar på lika villkor.

Så går det till

Sprint-SM avgörs över en sträcka som körs två gånger i kval och de snabbaste tiderna går vidare till final. I finalen körs sträckan två gånger och det är den sammanlaga tiden från de två åken som avgör vem som blir svensk mästare. Före tävlingen rekognoserar förare och kartläsare tävlingsbanan och skriver noter om vägens karaktär som sedan kartläsaren ger föraren under tävlingen.

Fakta

Rally körs på vägar, så kallade ”specialsträckor”, som är avstängda för annan trafik och där det gäller att ta sig från start till mål på kortast möjliga tid. Mellan specialsträckorna kör man ”transportsträckor” där de allmänna trafikreglerna gäller. Till skillnad från biltävlingar på bana finns det, förutom förare, även en kartläsare med i bilen under rallytävlingar.

Alla ekipage består av en förare och en kartläsare. Förarens jobb är att framföra bilen så snabbt som möjligt från punkt A till punkt B utan att äventyra säkerheten. Kartläsaren guidar föraren genom att läsa noter om hur vägens karaktär förändras, det gör att föraren kan optimera och anpassa farten. Bilen är försedd med en skyddsbur för att klara en avåkning i hög fart. Förare och kartläsare bär hjälm och ett HNRS-skydd som sitter över axlarna och ska förhindra nackskador vid en krasch.

Visste du att…

Även om Sverige nu inte har en förare i högsta VM-klassen finns det många duktiga förare internationellt. Oliver Solberg kör i näst högsta VM-klassen och historisk finns det flera svenskar som vunnit JVM.