I rallysprint tävlar damer och herrar på lika villkor där förarens jobb är att fram­föra bilen så snabbt som möjligt från punkt A till punkt B utan att äventyra säkerheten.

Magnus Henriksson och Staffan Lindberg kör Rallysprint under SM-veckan den 18 januari 2014 i Umeå.

Så går det till

Damer och herrar tävlar på lika villkor. Sprint-SM avgörs över en sträcka som körs flera gånger under kvalkörningen. I finalen kör de bilar som tar sig vidare två finalheat där den som är snabbast totalt blir svensk mästare. Före tävlingen rekog­noserar förare och kartläsare tävlingsbanan och skriver noter om vägens karaktär som sedan kartläsaren ger föraren under tävlingen.

Fakta

I alla bilar finns en förare och en kartläsare/co-driver. Förarens jobb är att köra bilen så snabbt som möjligt från punkt A till punkt B utan att äventyra säkerheten. Co-drivern guidar föraren genom att läsa av hur vägens karaktär förändras för att farten ska kunna anpassas och optimeras. Säkerheten är mycket viktig i rally. Förare och co-driver har en mängd olika skydd och bilen är försedd med en skyddsbur för att klara en avåkning i hög fart. Förare och co-driver bär hjälm och ett så kallat HANS-skydd som sitter över axlarna. Skyddet fästs med hjälmen vilket förhindrar nackskador vid en krasch.

Visste du att…

  • Björn Waldegård var den förste som vann det officiella världsmästerskapet för förare 1979.
  • Stig Blomqvist är Sveriges senaste världsmästare i VM-seriens huvudklass. 1984 var året.
  • det körs runt 400 rallytävlingar i Sverige varje år och att det finns 15 000 licensie­rade aktiva.
  • senast Sverige hade en världsmästare i rally var 2013 då Pontus Tidemand vann junior-VM. Tidemand har även två SM-guld i rallysprint på vinterväglag, ett från Falun 2013 och ett från Örebro 2015.