I rallysprint tävlar damer och herrar på lika villkor där förarens jobb är att framföra bilen så snabbt som möjligt från punkt A till punkt B utan att äventyra säkerheten.

Så går det till
Damer och herrar tävlar på lika villkor. Sprint-SM avgörs över en sträcka som körs flera gånger under kvalkörningen. I finalen kör de bilar som tar sig vidare två finalheat där den som är snabbast totalt blir svensk mästare. Före tävlingen rekognoserar förare och kartläsare tävlingsbanan och skriver noter om vägens karaktär som sedan kartläsaren ger föraren under tävlingen.
Fakta
I alla bilar finns en förare och en kartläsare/co-driver. Förarens jobb är att köra bilen så snabbt som möjligt från punkt A till punkt B utan att äventyra säkerheten. Co-drivern guidar föraren genom att läsa av hur vägens karaktär förändras för att farten ska kunna anpassas och optimeras. Säkerheten är mycket viktig i rally. Förare och co-driver har en mängd olika skydd och bilen är försedd med en skyddsbur för att klara en avåkning i hög fart. Förare och co-driver bär hjälm och ett så kallat HANS-skydd som sitter över axlarna. Skyddet fästs med hjälmen vilket förhindrar nackskador vid en krasch.
Visste du att…
- Björn Waldegård var den förste som vann det officiella världsmästerskapet för förare 1979.
- Stig Blomqvist är Sveriges senaste världsmästare i VM-seriens huvudklass. 1984 var året.
- det körs runt 400 rallytävlingar i Sverige varje år och att det finns 15 000 licensierade aktiva.
- senast Sverige hade en världsmästare i rally var 2013 då Pontus Tidemand vann junior-VM. Tidemand har även två SM-guld i rallysprint på vinterväglag, ett från Falun 2013 och ett från Örebro 2015.