Här tävlar damer och herrar på lika villkor. Sprint-SM avgörs över en sträcka som körs två gånger i kval och de snabbaste tiderna går vidare till final. I finalen körs sträckan två gånger och det är den sammanslagna tiden från de två åken som avgör vem som blir svensk mästare. Före tävlingen rekognoserar förare och kartläsare tävlingsbanan och skriver noter om vägens karaktär, som sedan kartläsaren ger föraren under täv¬lingen.

Magnus Henriksson och Staffan Lindberg kör Rallysprint under SM-veckan den 18 januari 2014 i Umeå.

Fakta

Alla ekipage består av en förare och en kartläsare/co-driver. Förarens jobb är att fram­föra bilen så snabbt som möjligt från punkt A till punkt B utan att äventyra säkerheten. Co-drivern guidar föraren genom att läsa noter om hur vägens karaktär förändras, detta för att farten ska kunna anpassas exakt och optimeras. Säkerheten är mycket vik­tig i rally och förare och co-driver har en mängd olika skydd. Bilen är försedd med en skyddsbur för att klara en avåkning i hög fart, och förare och co-driver bär hjälm samt ett så kallat HNRS-skydd som sitter över axlarna. Skyddet fästs med hjälmen vilket förhindrar nackskador vid en krasch.

Visste du att…

…Björn Waldegård var den förste som vann det officiella världsmästerskapet för förare år 1979?

…Stig Blomqvist är Sveriges senaste världsmästare i VM-seriens huvudklass? Året var 1984.

…senast Sverige hade en världsmästare i rally var 2017, då Pontus Tidemand vann VM i WRC2? Tidemand blev även juniorvärldsmästare 2013 och har två SM-guld i ral­lysprint på vinterväglag från Falun 2013 och Örebro 2015.

…det körs runt 400 rallytävlingar i Sverige varje år och det finns 15 000 licenserade aktiva