I rallysprint tävlar damer och herrar på lika villkor där förarens jobb är att fram­föra bilen så snabbt som möjligt från punkt A till punkt B utan att äventyra säkerheten.

Magnus Henriksson och Staffan Lindberg kör Rallysprint under SM-veckan den 18 januari 2014 i Umeå.

Så går det till

Här tävlar damer och herrar på lika villkor. Sprint-SM avgörs över en sträcka som körs flera gånger och den som vinner finalåket blir svensk mästare. Före tävlingen rekognoserar förare och kartläsare tävlingsbanan och skriver noter om vägens karaktär som sedan kartläsaren ger föraren under tävlingen.

Fakta

Alla bilar består av en förare och en kartläsare/co-driver. Förarens jobb är att framföra bilen så snabbt som möjligt från punkt A till punkt B utan att äventyra säkerheten. Co-drivern guidar föraren genom att läsa noter om hur vägens karaktär förändras, detta för att farten ska kunna anpassas exakt och optimeras. Säkerheten är mycket viktig i rally. Förare och co-driver har en mängd olika skydd. Bilen är försedd med en skyddsbur för att klara en avåkning i hög fart. Förare och co-driver bär hjälp och ett så kallat HANS-skydd som sitter över axlarna. Skyddet fästs med hjälmen vilket förhindrar nackskador vid en krasch.

Visste du att…

  • Björn Waldegård var den förste som vann det officiella världsmästerskapet för förare 1979.
  • Stig Blomqvist är Sveriges senaste världsmästare i VM-seriens huvudklass. 1984 var året.
  • det körs runt 400 rallytävlingar i Sverige varje år och att det finns 15 000 licensie­rade aktiva.
  • senast Sverige hade en världsmästare i rally var 2013 då Pontus Tidemand vann junior-VM. Tidemand har även två SM-guld i rallysprint på vinterväglag, ett från Falun 2013 och ett från Örebro 2015.