Den 26–30 juni i somras genomfördes SM-veckan i Västerås, då 28 idrotter gjorde upp på sju arenor. Evenemanget blev en stor framgång och bjöd både besökare och västeråsare på oförglömliga idrottsupplevelser och folkfest.

Undersökningsföretaget Upplevelseinstitutet har, på uppdrag av Riksidrottsförbundet och Västerås stad, gjort mätningar och samlat in svar från drygt 2550 besökare och västeråsare i samband med evenemanget. Nu är analysen klar och den visar bland annat att SM-veckans tävlingar har besökts hela 168 350 gånger och att besökarna gav Västerås toppbetyg som värdstad: bemötandet fick 4,7 av 5 i betyg.

– SM-veckan i Västerås visar på fantastiska siffror med många toppnoteringar i SM-veckansammanhang. Organisationen har jobbat medvetet med en tydlig målbild vilket syns på resultatet i mätningarna och de positiva effekterna kommer att bidra även på lång sikt, säger Maria Hallberg, evenemangsansvarig för SM-veckan, Riksidrottsförbundet.

Attraktiv stad och engagerade västeråsare

SM-veckan gav både västeråsare och tillresta besökare möjligheten att uppleva en fantastisk stämning och idrott på hög nivå. Staden fick inte bara fina recensioner från de 2 273 tävlingsdeltagarna, utan även från lokalbefolkningen – cirka var fjärde invånare besökte evenemanget, 62 procent kände ökad stolthet över sin stad och 69 procent uppgav att SM-veckan bidrar till att göra Västerås till en attraktiv stad.

– Det känns extra kul att alla blickar riktades mot Västerås under detta evenemang och det känns som att staden vann ett SM-guld genom att få ha SM-veckan här. Jag är så stolt över alla volontärer, anställda och deltagare som gjorde SM-veckan till en folkfest, säger Staffan Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Fokus på folkhälsa med aktiviteter för besökare i alla åldrar

En av SM-veckans höjdpunkter var det välbesökta Prova på-området som RF-SISU Västmanland ansvarade för. Där fick människor i alla åldrar testa olika idrotter och aktiviteter, och gav möjlighet att visa upp bredden inom svensk idrott. RF-SISU Västmanland ser detta som ett viktigt steg i att stärka idrottens roll i samhällsutvecklingen.

Kristin Pleick, distriktsidrottschef, RF-SISU Västmanland, understryker betydelsen av evenemangets effekt:

– Det stora intresset för Prova på-området under SM-veckan bekräftar att idrott engagerar brett i samhället. Vi har redan sett hur flera föreningar har fått ett ökat intresse efter sin medverkan, vilket visar på den långsiktiga effekten av sådana insatser. Det är avgörande att fortsätta investera i dessa mötesplatser, där idrotten kan bidra till bättre folkhälsa, stärkt gemenskap och ett mer inkluderande samhälle. Det är fantastiskt att se hur Prova på-området under SM-veckan har gett både unga och gamla möjlighet att upptäcka nya idrotter och rörelseglädje, säger Kristin Pleick, distriktsidrottschef, RF-SISU Västmanland.

Vicki Skure-Eriksson (C), ordförande i nämnden för idrott, fritid och förebyggande, instämmer:

– SM-veckan i Västerås blev verkligen en succé där vi kunde visa upp Västerås på ett helt nytt sätt för hela Sverige men också för västeråsarna själva med idrott och folkhälsa i fokus, för alla åldrar.

Stark turistekonomisk omsättning

SM-veckan lockade många tillresta besökare. Totalt beräknas turisterna stå för cirka 70 700 av besöken under veckan. Av turisterna hade drygt 80 procent SM-veckan som huvudanledning till sitt besök i Västerås. Den turistekonomiska omsättningen under SM-veckan beräknas vara 90 483 000 kronor.

– Vi är glada över att så många besökte SM-veckan och att de gav evenemanget och Västerås fina betyg. Av de som besökte SM-veckan som turister har hela 83 procent svarat att de är positiva till att besöka Västerås som turister i framtiden igen. Evenemang är viktiga för att locka nya besökare till Västerås och det bästa kvittot vi kan få är när de får ett gott intryck och vill återvända, säger Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås, Västerås stad.

Budget i balans och uppnådda mål

Ekonomiskt har också Västerås stad summerat kostnaderna och man har uppnått målbilden. Budgeten var satt till 10 miljoner varav 8,5 miljoner var vikta åt avtalet med Riksidrottsförbundet. Det totala utfallet blev drygt 7,4 miljoner.

– Vi uppnådde alla mål vi hade med evenemanget tack vare fantastisk planering och genomförande tillsammans med så många berörda parter, ett stort tack till alla involverade, säger Lenny Hallgren, direktör på kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen, Västerås stad.

Mediegenomslag och räckvidd

SVT sände i totalt 55 timmar och 40 minuter från tävlingarna under SM-veckan i Västerås. Den totala räckvidden, inklusive Play och Sportnytt, var hela 2 859 000 personer. Flest tittare under vardagarna hade rally och crosscart och flest tittare under helgen hade danstävlingarna.

SM-veckan har förekommit i 833 artiklar från maj till juli. Annonsvärdet uppgår till 29,1 miljoner kronor.

För mer information, vänligen kontakta: 

Maria Hallberg, evenemangsansvarig SM-veckan Riksidrottsförbundet,
Telefon: 076-112 01 71
E-post: [email protected]

Staffan Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande, Västerås stad
Telefonnummer: 021-39 32 31
E-post: [email protected]

Kristin Pleick. Distriktsidrottschef RF-SISU Västmanland
Telefon: 010-476 48 40
E-post: [email protected]

Vicki Skure-Eriksson (C), ordförande nämnden för idrott, fritid och förebyggande, Västerås stad
Telefon: 070-320 41 61
E-post: [email protected]

Sofie Lidholm, utvecklingschef, Visit Västerås, Västerås stad
Telefon: 021-39 01 19
E-post: [email protected]

Lenny Hallgren, direktör kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen, Västerås stad
Telefon: 021-391515
E-post: [email protected]