Parallellslalom i aquabike är en intensiv tävlingsform i form av duell där både tjejer och killar gör upp mot varandra. Utrymmet för misstag är minimalt och färdigheten att kunna manövrera maskinerna med finess ställs på sin spets då spårval och hantering av motoreffekt är allt.

Så går det till

Tävlingar med Aquabikes sker i två kategorier: ståmaskiner (jetski) och sittmaskiner (vattenskoter). Totalt fyra klasser med olika trimningsgrad där ståmaskiner har klasserna GP1 och GP3 och sittmaskiner har GP1, GP2 samt GP4. För GP1-maskinerna tillåts fri trimning, GP2-4 är mer eller mindre standardmaskiner.

I parallellslalom handlar det om att ta ett snabbt men energieffektivt spår. Att köra så nära bojen som möjligt är inte alltid snabbaste vägen.

Efter tidskval återstår fyra förare i varje klass som går till avgörande finaler. Tävlingsmomentet är en slalomtävling där två förare möts i bäst av tre försök i grundomgången i varje klass. Därefter går de två bästa till A-final och de utslagna möts i en B-final för att tävla om bronsmedaljen.

Fakta

Det går fort, är intensivt, jobbigt och tufft men skador är ovanliga. Idrotten aquabike har funnits i Sverige i sedan 1987 och har hela tiden tillhört Riksidrottsförbundet genom Svenska Racerbåtförbundet (numera Svenska Motorsportförbundet). Under dessa år har svenska förare vunnit många mästerskap.

Vår mest framgångsrika förare är Emma-Nellie Örtendahl. I damklassen har hon vunnit ett antal Guldmedaljer i VM-serien, både i slalom och i den vanligare motocrossliknande tävlingsformen där startfältet startar samtidigt och kör heat på ca 20 minuter. Heat-tävlingarna kräver mycket träning, kondition och muskelstyrka.

Visste du att…

  • Vattenskotrarna som tävlar ute på vattnet i den mest trimmade klassen har kapacitet att nå 5g i svängarna med sina 500 hästkrafter.
  • Enligt utredningen av Havs och Vattenmyndigheten är vattenskotern idag ett bättre alternativ miljömässigt. Moderna vattenskotrar har fyrtaktsmotorer och elektroniska tändsystem. Detta har lett till att utsläppen från motorerna har minskat med ca 90 procent jämfört med motorer som satt i vattenskotrarna i slutet på 90-talet. Rent miljömässigt så är en vattenskoter idag ett bättre miljöalternativ än båtar med utombordare eller inombordare med såväl 2 takt- som 4taktsmotorer.
  • Dagens vattenskotrar är generellt sett mycket tystare än båtar med utombordare. Från och med årsmodell 2008 kan man räkna med att bullernivån från en vattenskoter reducerats med ungefär 70 procent jämfört med tidigare generationer, beroende på ny teknik, tystare motorer, avgasutsläpp under vattenytan och kraftigt ljudisolerade motorrum på vattenskotrarna.